Commedia dell`Arte, İtalya'daki Rönesans tiyatro
etkinlikleri saray ve akademi çevrelerinde halktan uzak yapılırken ve hepsi
amatörken profesyonel tiyatro topluluklarının halk tiyatrosunu oluşturuyordu.
Bir tiyatro tarihi yazarının tanımı şöyledir: “Saraylarda
komedya sokaklarda komedyen” akademi ve sarayda verilen temsillere commedia
erudita (bilgili tiyatrosu- draması) deniyordu. Profesyonel topluluklar
kendilerine sanat tiyatrosu anlamına gelen Commedia dell'Arte ve Commedia
dell'Improvisio adını takmışlardı. Commedia dell'artenin tam olarak ne zaman ve
nasıl oluştuğunu kimse bilmiyor.
KÖKENİ
Kimileri kökenini Roma zamanının mimlerine ve
eğlendiricilerine indirirken kimileri Roma komedya yazarları Plautus ve
Terentius'un komedyalarından beri evrimleşip değişerek doğaçlama oyunlar
halinde ortaya çıktığını ileri sürüyorlar. Kimilerine göre Bergamokentinde
14-15. yüzyıllarda ortaya çıkmış doğmaca komedyalardan gelişmiştir. Kökeni ne
olursa olsun tarihsel kayıtlarda 1560'larda ilk kez adına rastlanılıyor. Artık
1600'lerde topluluklar Venedikten İtalya'ya, oradan Fransa, İspanya ve diğer
Avrupa ülkelerine, gittikleri her yerde halk ve yönetici sınıflardan daima
seyirci buluyorlar.
Oyunların metni ve temsil biçimi
Oyuncu nerdeyse commedia dell'arte'nin yüreği ve asıl
öğesidir. Topluluklar buldukları her alanda oynamışlardır, kent meydanlarında
ya da sarayda, kapalı bir yerde ya da açık havada, sabit sahnelerde ya da
geçici kurulmuş doğaçlama sahnelerinde. Eğer süslü dekorlu sahneler bulurlarsa
onu kullanıyorlardı, bulamadıkları zaman bir yükseltinin ortasında perde
kurarak oynuyorlardı. Her ortama uyabilme en büyük erdemleriydi.
Metin, durumları, düğümleri ve sonucu yalnız özetleyen
senaryolardı. Oyuncular diyalogları doğaçlamadan yaratır ve aksiyonları
açıklayan doğaçlama söyleşiler yaparlardı. Her temsilde metnin ana hatları aynı
kalmakla birlikte ayrıntılar değişirdi. Bu değişim o andaki esine ve seyircinin
tepkisine dayanırdı. Günümüze 700 kadar senaryo kalmıştır. Trajik olanı azdı,
büyük bölümü aşk olayları, entrikalar, kılık değiştirmeler ve kesişen amaçlar
çevresinde dönüp gelişen komikliklerdi.
Doğaçlama Commedia dell`arte`nin ayırt edici özelliğidir.
Topluluklarda aynı tipi aynı oyuncu hayat boyu oynardı. Her tipin giysisi,
aksesuvarları belliydi. Komiklikler Lazzi adı altında standartlaştırılmıştı.
Diyaloglara usta oyuncular edebiyat ve şiirden parçalar sıkıştırırlardı. Buna
rağmen doğaçlama diyaloglara ve nüktelere aynı anda uygun nükteler ve
diyaloglarla cevap verebilmek için oyuncuların çok hazırlanmış ve ustalaşmış
olmaları gerekiyordu.
Oyun karakterleri ve özellikleri
Arlecchino, 1611, daha sonraki adı Harlequin |
Columbina, 1683
|
Il Dottore, 1653 |
Pagliaccio, 1600 |
Commedia dell`arte kişileri kalıp karakterler olup 3`e ayrılıyordu. (Kimileri ikiye ayırır- maskeliler, maskesizler (aşıklar). Aşıklar, efendiler, hizmetkarlar. Aşıklar en gerçekçi tiplerdi. Genç, yakışıklı, maskesiz ve son moda giyinmişlerdi. Her toplulukta en az bir, en çok iki çift aşıklar bulunurdu.
En çok tekrarlanan üç efendi: Pantalone – Venedikli yaşlı
bir tüccardır. Ya aşıklardan birinin babası, ya da kendisi genç kıza tutulan
bir yaşlıdır. Giysisi kırmızı vücuda oturmuş bir ceket-pelerin, yumuşak
terlikler, kenarsız yumuşak bir kep, uzun burunlu kahverengi yarım bir maske ve
düzensiz bir gri sakal. Dottore, Pantallone'nin ya arkadaşı ya da rakibidir. Ya
avukat ya da doktordur. Akademisyendir. Bilgiçlik taslar ve çoğu kez yanlış söylediği
latince atasözleriyle bilgisini göstermeye çalışır. Akıllı olduğu savına rağmen
saftır ve kolayca aldanır. Kılığı zamanın akademik giysisi ve kepidir. Capitano
aşıklardan biridir ama zamanla palavracı ve korkak bir askere dönüşmüştür. (O
çağlarda başı İspanyollarla savaş derdinden kurtulmayan İtalyanların İspanyol
askerlerini taşlamak için ya da onlardan esinlenerek bu tipin yaratıldığını
ileri sürenler vardır) Savaş ve aşktaki başarılarıyla övünür fakat her ikisine
de güvenilemez. Daima bir pelerin, kılıç ve tüylü bir şapka giyinir. Genellikle
genç kızların hoşlanmadığı bir aşıktır.
Komedya tipleri en çeşitli olarak hizmetkarlar içinde
bulunur. Zanni denilen hizmetkarlar kadın ve erkek olarak iki cins vardı;
aptal, saf ve hilekar olarak da farklı huylarda olarak ayrılır. Erkekler iki ya
da dört tanedir. Özellikle aksiyonları yaratırlar; efendilerine yardım eder
veya işlerini bozarak aksiyonun da ilerlemesini sağlarlar. Kadın hizmetkar
genellikle bir tanedir ve hanımına yardım ederken erkek hizmetkarlarla
kırıştırır.
Zannilerden Arlecchino en popüler olanıdır. Kurnazlık ve
aptallık karışımıdır, mükemmel bir akrobat ve dansçıdır. Genellikle entrikanın
merkezidir. Giysisi çok renkli, yamalı parçalardan oluşmuş sonra elmas biçimi
almış kırmızı- yeşil- mavi desenlere dönmüştür. Siyah bir maske üzerine yana
eğik bir külah giyer ve tahtadan bir kılıç taşır. Bazen de kılıç değil tahtadan
ve aşağıdan ikiye bölünmüş bir değnek taşır. Birine vurduğu zaman keskin bir
ses çıkaran bu değneğe ingilizcede “slapstick” (şamar değneği) denmiştir. Ve
şamarlı gürültülü komedyalara verilen adın kaynağı da buradan gelmiştir
(Slapsitck comedy). Her topluluğun bu kurnaz-aptal karışımı uşağı vardır. Bazen
ismi Truffaldino ya daTrivellino olarak değişmiştir.
Arlecchino`nun en yakın arkadaşı çıkarcı, hınzır, cinsel
dürtüsü çok ve bazen yalın olan Brighelladır. İsmi çeşitli topluluklarda
Scapino, Mezzetino ve Flavtino olarak değişir. Kanca biçiminde burun ve bir
sakalı olan maske takar, yeşil şeritlerle süslenmiş ceket ve pantalonu vardır.
Bir üçüncü uşak Pulcinella'dır. Napolili olup bazen de han sahibi ya da bir
tüccardır. Kocaman karga burunlu, kambur olup sivri uçlu bir şapka giyer.
İngiliz kuklası Punch`ın atasıdır. Bunun da çeşitli topluluklarda adı değişmiş
ve çeşitli nitelikler kazanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder